Svarar på frågor

Här kommer svaren från frågestunden:)

hinner du vara med kompisar osv. fast du har hästarna? Är alla i er familj hästintresserade? Hur många hästar har ni på er gård och vad heter dom (ponnyn också)?

Jag måste erkänna att det är svårt att vara med kompisar, men eftersom jag ofta är på tävlingar så umgås jag med alla där, det är ju också så att det är dom som är mina bästa kompisar:)

Hur rids hästarna en vanlig vecka? :)

Det beror väldigt mycket på vad som väntas, men om vi säger att vi ska åka på tävling på torsdagen så börjar jag kanske med att jobba igenom dom på måndagen, ofta markarbetes pass för Maria. På tisdagen fortsätter jag med det hemma som behöver jobbas på eftersom då har man det färskt i minnet. Sen på onsdagen blir det kanske en avslappnande tur i skogen innan man åker på torsdagen. När man väl är på plats så trimmar jag igenom dom, försöker få dom avslappnade och ser till att de lyssnar på mig och inte är ur fokus. Sen beroende på klasser osv så trimmas de på morgonen innan start.

Vad hade du för avstånd mellan studsen på filmen?

Jag hade 3.5 meter

Vad vill du bli när du blir stor?

Jag vill gärna jobba med hästar. Min dröm hade varit att ha en gård i Belgien, Frankrike eller Holland där jag bedriver min verksamhet genom att utbilda, tävla och sälja hästar.

Drömyrke?

Se ovan..

Vad har du för bett när du hoppar Selma?

Jag har ett väldiiigt snällt bett som är helt i gummi, (väldigt mjukt och böjbart) och sedan är det ett miniminipelham med en kedja i läder istället för en hel "kedja" som är starkare! Dessutom så kniper det inte i sidorna med läder.

Vill du alltid hålla på med hästar?

Min dröm hade varit det ja.

Har du något tips om hur man kan få bjudning på en halv lat häst?

Rid mycket i skogen, hoppa kanske lite terräng hinder som de kan tycka är roligare. Rid mycket intervaller i galoppen så att hästen "aktiveras"!

vilka tycker du är de 3 bästa ponnier i kat. B? kat. C och kat. D? :)

Oj, vad svårt.. Är inte lika insatt i ponny som för något år sedan.. Men tycker att Grey Brey är en legend, att Destiny är helt fantastisk och Coral Springs är en ponny som jag tror kan gå långt:)

hej jag har några frågor :) hoppas du vill svara på dom.

1. hur lång är du?
2. när började du rida/tävla storhäst?
3. när fick du Selma? =)

Jag är 1.73 cm lång. Jag fick min första storhäst (Viva) i Oktober 2008. Selma fick jag förra sommaren.

1. vad tycker du om alex zetterman? ;)
2. kan du inte lägga upp en film eller massa massa bilder på hur det ser ut på eran gård?
3. ska du ner till falsterbo i sommar?

Haha.. Jadu, Alex är jätte trevlig och fantastisk på att härma människor! Sen tycker jag han är en otrolig tävlingsmänniska som vet vad han vill. Han kommer gå långt!
Jo, några bilder kan jag väll ladda upp.
Japp, där kommer jag att vara hela veckan!

Hur ofta smörjer du? :)
har du någon kille?

Jag smörjer mer eller mindre varje dag:) Och nej, det har jag inte.

Kan du inte berätta lite om dina hagahill-kompisar? :)

I Team HagaHill ingår 19 årige Olivia Kinneson och 14 årige Rebecka Hallberg Fischer. Olivia och jag har känt varandra ganska länge, sedan ponnytiden.. Vi med de prickiga hästarna, haha.. Båda två har 2 hästar som de tävlar med.

1. Ska du tävla på norrköping horseshow ?
2. Jag är 170 tycker du att jag ska ha D-ponny ett tag eller skaffa en häst som inte är jättestor ?

Nej, kommer inte göra det iår. Beror helt på, bla ålder osv. kan inte svara på det sådär.

1. Hur många stallplatser har ni på eran gård?
2. Har ni eget ridhus?
3. Hur många hästar har eran familj totalt?
4. Rider dina föräldrar?
5. Hur hinner du med skolan? :o

Vi har 9 boxar. Nej, men vi ska bygga. Vi har 8 hästar, men inte alla hemma förtillfället. Min mamma rider, men inte pappa. Jag pluggar via internet mycket, e-mailar in arbeten osv:)

hej har några frågor oxå :) bra blogg föressten!

1. tränar du något annat för att bli bättre i ridning (typ styrka eller kondition)
2. kan du inte lägga upp bilder och skriva hur du packar inför meeting?
3. någon bra övning på hur man blir bättre på att se avstånd och plcera dem bra på högre hinder?
4. Hur tränar du dina hästar för att vara igång och hålla för högre klasser?

skulle oxå vara kul om du kunde lägga in bilder och filmer och skriva lite om dina förra ponnyer? :)
Hoppas du förstår frågorna :)

Tack! För tillfället så gör jag inte det eftersom jag precis blivit frisk, men annars så försöker jag springa och gyma! Blir ju att man håller igång hela dagarna så svårt att hinna med..
Hmm, ja det finns en övning som heter Klockan som är väldigt bra! Då lägger du 4 bommar klockan 12, 3, 6 och 9. Det ska vara 6 meter från cirkelns mitt ut till varje bon.
Jag hoppar väldigt sällan, och väldigt sällan högt! Jobbar med bommar för att underhålla känslan, men annars jobbar jag mycket med de bara på marken. Försöker att rida ut i skogen 2 gånger i veckan nu när det blir vår och sommar!

Ska kanske bli ett litet inlägg om Amigo..

När började du med poney-games? vem red i ditt lag? Vilken var din första ponny? saknar du inte emellanåt ett "normalt liv"? talar du firtfarande flytande franska och hur uppehåller du det isåfall?:)

Du är grym tiffany!!:)

tack! Jag började med poney-games när jag var vid 9 års ålder kanske. I mitt lag red Hillevi och Vicki Willems, samt Ella Rytsölä. Jag pratar ganska så flytande franska, och uppehåller det genom att läsa franska i skolan.

 

Hur bra Betyg har du?

 

Detta är ganska så personligt, men kan ju säga att jag gick ut med 315 poäng i högstadiet förra året.

Kan du inte visa bildeer på dina rosetter? /planketter , pokaler osv? hade vatt kul !!!!

kanske kommer några japp:)

har ni någon som jobbar i stallet? vem? varför?

Ja, har en tjej som heter My som sköter all stallskötsel fredagar, lördagar och söndagar. Oftast för att vi är på tävlingar då.

vilket är ditt bästa hästminne?

När jag fick min första häst, Mathis Des Mauvis!

hur hittade du semla? vad hade hon gått förklasser innan du köpte henne? vad kostade hon/viva?

Hittade Selma via VDL. Resten av frågor svara jag inte på.

kan du inte visa bilder på ditt stall hur det ser ut inuti dvs, sadelkammare-foderkammare-boxar- osv!
kanske börja videoblogga? filma stallet?

Japp, ska göra det:)


Vilken häst är din favorit av alla hästarna på din gård?


Jag älskar alla mina hästar lika mycket, men självklart så har Selma en speciell plats eftersom hon kämpar så. .

Hur ser en vanlig dag ut för dig? :)
och hur ser en helg ut?

jätte bra blogg! :D och du rider jätte bra!!

Tack! När det blir varmt så rider jag en häst på morgonen, sen åker jag till skolan halv 9. Sen slutar skolan så jag är hemma vid 4, och då rider jag någon/några hästar. Blir oftast middag ganska sent och hästarna får natthö vid 10 tiden.

1. Hur fungerar skolan för dig när du ändå är iväg och tävlar så mycket i långa sträckor? Har du någon special överrenskommelse med skolan eller? Du går ju ändå på gymnasiet... :)

Ja, vi har kommit överrens om att jag får maila arbeten osv. Men proven som jag missar får jag göra på sommalovet.

Är Anna Habringer fortfarande din hästskötare?

Nej, hade bara henne med mig i Arezzo.

Varför kallas Velvet för Viva la vie och varför har de inget VDL på namnet på startlistorna??

Därför i hennes FEI pass heter hon Viva La Vie, och det tävlar hon på utomlands, men i hennes holländska pass heter hon Velvet, därför förra ägarna döpte om henne till Viva La Vie. Det är för att de inte är uppfödda på VDL.

haru hållt på md hästar hela ditt liv?
annars, hur kom de sej att du börja?

Ja, det har jag. Började med att jag gick på ett "ute" dagis där vi fick rida hästar. Sedan när jag var 4 år så började jag på ridskola i Belgien.
hur har du tränat upp din balans? :)

Från gymkhanan.. Men ett tips är att rida utan stigbyglar!

har ni för underlag i boxarna ?
hur stora är selma och viva i mkh ?

Vi har spån, men i flickornas boxar har vi även gummimattor under. Selma är strax över 1.60 och Viva är nog 1.68.

När ni köpte Amigo, vad hade han gjort? jag har hört att han inte hade gjort något speciellt, stämmer det? & i så fall vad gav ni för han? :)


Han var ganska så orutinerad ja, och fattades väldigt mycket arbete på honom.. Säger inte vad vi gav för honom.

Hade du Destiny innan Jacob?

Nej, jag hade Amigo!

Vad hände mellan dig och Douglas som gjorde att ni gjorde slut?

Svarar inte på det.

1. Stegar du när du går banan och isf hur räknar du?
2. Blir du någonsin nervös och vad gör du för att dempa det?
3. vad tycker du själv är bäst hos dig som ryttare?

Tycker förresten att det är bra att du är en av de få som är ödmjuk och glad för dina fina hästar, finns alldelles förmånga snobbar i sporten!

Tack! Ja, jag stegar. Oj, orkar inte skriva alla distanser.. Men tänker mycket på om det är efter kombination, på båge osv.. Det måste man ta hänsyn till.
Det skulle nog vara att jag är envis och målmedveten! Ger inte upp i första taget, och det är nog Amigo ett levande exempel på!

vad menar du i bloggen med att "Winning is the game"?

Jag menar att själva spelet går ut på att vinna, att det är det som är mitt mål!

//Hoppas ni är nöjda med svaren! tiffis


Kommentarer
Postat av: Angelica (:

hej!

jag undrar bara varför du inte har tagit med mina frågor över huvudtaget? :P

2010-05-11 @ 14:56:07
URL: http://onepinkflower.blogg.se/
Postat av: Emma

Jättebra blogg!:)

superfina hästar också!:)

2010-05-11 @ 16:55:49
URL: http://emmatraning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0